Aktualności

Kolejne oszustwa metodą na BLIK! Bądźmy ostrożni!

Data publikacji 04.09.2024

Sławieńscy policjanci otrzymali kolejne zgłoszenia o oszustwie metodą "na BLIK". Mieszkanka powiatu sławieńskiego poinformowała mundurowych, że ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym jej znajomej, a następnie podszywając się pod nią poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK. W ten sposób oszust doprowadził zgłaszającą do utraty 800 złotych. Z kolei 39 – latka wystawiła na sprzedaż zabawki. Oszust podając się za pracownika portalu wyłudził od niej dwa kody BLIK. Kobieta z konta straciła ponad 3100 złotych.

Metodą „na BLIK” zostały oszukane dwie mieszkanki powiatu sławieńskiego. 18 – latka poinformowała mundurowych o tym, że otrzymała wiadomość z prośbą o pożyczkę i będąc pewna, że pomaga swojej koleżance wygenerowała i podała kod Blik, zatwierdziła transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku. Straciła 800 złotych. Pieniądze zostały wypłacone w bankomacie w okolicach Leżajska.

Z kolei druga pokrzywdzona poinformowała, że na jednym z portali wystawiła na sprzedaż zabawki. Po niedługim czasie zadzwonił do niej mężczyzna, który podał się za pracownika tego portalu. Oszust wyłudził od 39 – latki dwa kody BLIK. Kobieta straciła łącznie ponad 3100 złotych.

 

Pamiętajmy!

 

Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod BLIK na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik, zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu, oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.

 

Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:

  • Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!

  • Nie należy podawać wygenerowanego kodu BLIK bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.

  • Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.

asp. szt. Kinga Warczak

 

 

Powrót na górę strony